Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: ژانر معمایی و پلیسی، یکی از ژانرهای محبوب در میان آثار نمایشی است و هرچقدر داستان این سریال‌ها با مسائل روز جامعه بیشتر پیوند بخورند و معماهای پیچیده‌تر و روابط چند لایه‌تری داشته باشند، مخاطب حظ بیشتری از همراهی با آن می‌برد و بیشتر کنجکاو می‌شود به تماشای قسمت‌های بعدی این آثار بنشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربه هم نشان داده است که اگرچه همیشه در ساخت سریال‌های پلیسی و معمایی به لحاظ پروداکشن، روابط معمایی و فرم و محتوا چند گام از استانداردهای روز دنیا عقب هستیم اما آثار شاخصی طی همین سال‌ها ساخته شده که در ذهن و خاطره مخاطب باقی مانده است. طی چند سال اخیر تلاشی هم صورت گرفته است تا این حوزه به یک روایت صرفا پلیسی و اکشن محدود نمانیم و در سوژه سراغ معضلات اجتماعی هم برویم.

گاهی هم این سریال‌ها وارد فازهای امنیتی شده‌اند و به بررسی مسائل کلان‌تر هم پرداخته‌اند. با این حال معدود سریال‌هایی بوده‌اند که توانسته‌اند در ژانر امنیتی، ساختار موفقی داشته باشند و همزمان با رعایت ملاحظات،‌ مخاطب را هم با خود جذب کنند. «ترور خاموش» یکی از آثار معدود تلویزیونی است که اگرچه تنها سه قسمت از آن پخش شده اما از همین ابتدا مخاطب را به خود جذب کرده و به‌عنوان شاهدمثال اولین قسمت آن حدود ۲۳ هزار بار از سامانه تلوبیون دیده شده است. استقبالی که البته ثبات و مهمتر از آن سیر صعودی آن به‌شدت مشروط به حفظ استانداردهای همین چند قسمت ابتدایی،‌ در قسمت‌های آتی مجموعه است.

«ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی ساخته شده است و ابوالفضل صفری تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد.  در این گزارش به مرور ویژگی‌هایی پرداخته‌ایم که باعث شده این سریال چند پله فراتر از سطح دیگر سریال‌های مرتبط با پرونده‌های قاچاق و معضلات اجتماعی و حتی پرونده‌های امنیتی قرار بگیرد.

مواد مخدر؛ به‌دنبال ردپای مافیا

سوژه اصلی سریال «ترور خاموش» که در ابتدای ساخت با عنوان «مرگ خاموش» کلید خورد، مواد مخدر است؛ یک سوژه به‌ظاهر کلیشه‌ای اما این سریال نگاهی کلان‌تر از سریال‌های معمول تلویزیون به مواد مخدر دارد و از جنبه بین‌المللی و مافیایی به این موضوع می‌پردازد.

تلویزیون در همه این سال‌ها به نوعی سوژه مواد مخدر و اعتیاد را در آثار نمایشی و غیرنمایشی خود گنجانده و کم نبوده‌اند سریال‌هایی که به این معضل پرداخته‌اند. اینکه این سریال‌ها چقدر موفق و تاثیرگذار بوده‌اند بحث دیگری است که در اینجا نمی‌گنجد اما پرداخت سطحی به اعتیاد گاه باعث شده تلنگر و شوک‌آوری لازم را دیگر برای مخاطب نداشته باشد و تا حد یک آسیب اجتماعی ساده و نه خانمان‌سوز نزول پیدا کند.

رویکرد غیرکلیشه‌ای «ترور خاموش» را اما همان ابتدا و از متن ابتدایی سریال می‌توان دریافت که از پدیده‌ای با نام «نارکو تروریسم» پرده می‌بردارد. نارکو تروریسم به اقدامات تروریستی گفته می‌شود که از سوی سوداگران موادمخدر به کار گرفته می‌شود و گاه بیشتر از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد از جنبه‌های سیاسی و قدرت قابل تحلیل است.  

آنطور که گفته شده است این سریال هم براساس پرونده‌هایی واقعی ساخته شده است و  حداقلی ترین نتیجه چنین اتفاقی این است که سریال از یک منطق باورپذیر و انسجام روایتی برخوردار خواهد بود تا اینکه مخاطب در طول قصه و یا در پایان بندی با شوک تخیلی بودن بیش از حد درام مواجه شود.

حلقه‌ای که سازندگان سریال را تشکیل داد

قبل از هر چیز باید به تیم اصلی سریال در نگارش و ساخت آن اشاره کرد. هومان فاضل و حسین تراب‌نژاد نویسندگان این سریال هستند و مرتضی اصفهانی به عنوان مشاور پروژه معرفی شده است. هومان فاضل پیش از این در ساخت «سارق روح» نیز ابوالفضل صفری تهیه‌کننده و احمد معظمی کارگردان سریال را همراهی کرده بود.

آن سریال هم به پرونده‌های امنیتی می‌پرداخت و از ویژگی‌های مهم آن پرداختن به سوژه‌ای مهم و مغفول در تلویزیون بود که اتفاقا بخشی از جامعه چه مردم عوام و چه تحصیلکرده در کلان شهرهایی مثل تهران بیشتر درگیر آن بوده است؛  چالش مواجهه با عرفان‌های کاذب و فرقه‌های انحرافی که معمولا بخش سطحی و کلیشه‌ای آن در تلویزیون دیده شده است اما در این سریال که براساس پرونده‌های واقعی ساخته شده بود پرداختی واقعی تر و کارشناسانه تر داشت.

حضور مرتضی اصفهانی در پروژه‌ها اولاً توانسته به واقعی‌تر شدن فیلم و سریال‌ها و دراماتیزه کردن رویدادهای حساس امنیتی و اطلاعاتی منجر شود و دوماً به اصل تولید این پروژه‌ها کمک کرده است. به ویژه که برخی از این آثار سال‌ها به دلیل نبود مشاوران حرفه‌ای در کشوها خاک خورده‌اند تا تصویب شوند و مجوز ساخت دریافت کنندهومان فاضل غیر از سریال‌های «ترور خاموش» و «سارق روح» نویسندگی مجموعه «آسمان من» را هم در کارنامه خود دارد که کل قصه‌های آن در هواپیما می‌گذشت و به امنیت پرواز مربوط می‌شد.

 حسین تراب‌نژاد نیز نویسنده بسیاری از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی با سوژه‌های مختلف بوده است. او در تلویزیون نویسندگی سریال‌هایی مثل «شرایط خاص»، «فوق سری»، «شوق پرواز»، «پرده نشین» و... را بر عهده داشته است. تراب‌نژاد در سال‌های اخیر در نگارش پروژه‌های مهم سینمایی درباره منافقین همکاری داشته است که از جمله آنها «سیانور» است همچنین او یکی از نویسندگان فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد.

تراب‌نژاد این روزها نیز درگیر نگارش سریالی با موضوع منافقین در تلویزیون است که به گفته خودش از حساسیت بالایی است. این سریال که باز هم قرار است به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری ساخته شود «جنگل سرخ» نام دارد و به ماجرای حضور منافقین در دهه ۶۰ در شمال کشور می‌پردازد که البته در این سریال نیز مرتضی اصفهانی او را همراهی می‌کند.

شاید در این حلقه مهمترین، بیشترین و پررنگ‌ترین سهم را بتوان برای مرتضی اصفهانی قائل شد؛ مرد در سایه‌ای که در این سال‌ها بیشترین همراهی را به لحاظ مشاوره برای ساخت پروژه‌های امنیتی، جاسوسی و اطلاعاتی در سنیما و تلویزیون داشته است و جز دو یا سه مصاحبه که به فراخور تولیدات مهم سینمایی او صورت گرفته، گفتگویی از او منتشر نشده است.

فعالیت اصفهانی در سینما پیشینه زیادی دارد و آنطور که خودش گفته است به فیلم «ضیافت» مسعود کیمیایی می‌رسد در سال‌های اخیر نیز مشاوره‌هایش، ساخت پروژه‌های حساسی چون «ماجرای نیمروز» و «شبی که ماه کامل شد» را محقق کرده است.

شاید بتوان گفت حضور وی در پروژه‌ها اولا توانسته به واقعی‌تر شدن فیلم و سریال‌ها و دراماتیزه کردن رویدادهای حساس امنیتی و اطلاعاتی منجر شود و دوما به اصل تولید این پروژه‌ها کمک کرده است. به ویژه که برخی از این فیلم و سریال‌ها سال‌ها توسط نویسندگان و کارگردانان به دلیل نبود مشاوران حرفه‌ای در کشوها خاک خورده‌اند تا تصویب شوند و مجوز ساخت دریافت کنند. حضور اصفهانی از یک جهت دیگر نیز اهمیت دارد که اکثر این آثار از محافظه کاری‌های معمول در پروژه‌های نمایشیِ مرتبط با مسائل امنیتی و استراتژیک به دور بوده‌اند و اتفاقا توفیقاتی را هم کسب کرده اند.

یک شروع طلایی در میان سریال ها

جدای از تیتراژ سریال که با فضاسازی از تصاویر مختلف، مخاطب را برای تماشای قصه‌ای غیرمعمولی آماده می‌کند شروع قسمت اول سریال «ترور خاموش» در نوع خود تکان دهنده بود. اولین پلان از قسمت اول این سریال با صحنه‌ای از یک عروسی آغاز شد، یک عروسی در اتاقکی محقر و فقیرانه با دامادی حدود ۵۰ ساله که وقتی تور عروس بالا رفت در کنار این داماد کودکی حدودا ۱۲ ساله نمایان شد. این اولین شوک سریال برای مخاطب بود در روزهایی که بحث کودک همسری هر بار با خبر یک ازدواج جدید، ماجراهایی جنجالی به پا می‌کند. جشن عروسی در همین ابتدای قسمت اول به هم خورد و ازدواجی که به دلیل فروش کودک به داماد و پول گرفتن بابت او برای اعتیاد پدر و مادرش در حال برگزاری بود از هم پاشید.

«ترور خاموش» در قسمت اول با سه قصه برای مخاطب شروع شد و مخاطب را با ریتم تندتری فراتر از سریال‌های تلویزیونی با قصه اصلی و قصه‌های فرعی تر داستان و حتی شخصیت‌ها آشنا کرد. سعید راد و جلال فاطمی دو مامور امنیتی این سریال هستند که گاهی بنا به نیاز در پرونده مواد مخدری که سوژه اصلی سریال است به هم نزدیک می‌شوند. در خلال پرونده اصلی قصه‌های فرعی‌تری هم وجود دارد که از این سریال یک داستان پرکشش ساخته است.  

از خودکشی کنکوری‌ها تا دستگیری باند مافیایی

در همان قسمت اول پرونده دیگری برای مخاطب گشوده می‌شود که پیش از این چندین بار در سریال‌ها به آن پرداخته شده است؛ معضل استفاده از قرص‌های شب امتحانی و مخصوصا کنکور که بسیاری از جوانان را هم درگیر خود کرده است. این قصه به موازی پرونده عروسی دختربچه و مرد میانسال پشیش می‌رود و سه جوان را نمایش می‌دهد که گرفتار چالش کنکور هستند و برای افزایش تمرکز قرص‌های مختلفی را امتحان می‌کنند شوک دوم سریال در همین بخش به مخاطب وارد می‌شود که در جریان اهمیت کنکور برای این جوانان و دغدغه خانواده هایشان برای قبولی در دانشگاه قرار می‌گیرد.

داستان از آنجایی پیگیری می‌شود که سه جوان در کتابخانه در حال مطالعه جزوات کنکور هستند و گاهی برای افزایش تمرکز از قرص استفاده می‌کنند. این میان دو نفرشان قرص جدیدتری با نام «جغجغه» را امتحان می‌کنند که به فاصله کمی از مصرف دچار توهم شده، خود را به بیرون از کتابخانه رسانده و دست به خودکشی می‌زنند.

قصه این قرص‌های توهم‌زا و گروه مافیایی که آن‌ها را در بازار به فروش می‌رساند در نهایت به باند بزرگتری وصل می‌شود که سوژه اصلی سریال است و سعید راد یکی از مامورهای امنیتی ماجرا را پیگیری می‌کند.

در پایان قسمت اول نیز ماموران با تدارک یک عملیات به یک باند مافیایی در حوزه مواد مخدر می‌رسند و به این ترتیب با سه قصه حادثه‌ای اولین قسمت از سریال پخش می‌شود.

شمایل ماموران امنیتی «ترور خاموش»

کمتر سریالی در تلویزیون بوده است که شمایلی باورپذیر از یک مامور امنیتی یا پلیس و کاراگاه ارائه کرده باشد. جدای از بازیگران کلیشه‌ای که معمولا در این نقش‌ها از حضورشان بهره گرفته می‌شود گاهی برای ساختارشکنی هم از چهره‌هایی استفاده می‌شود که برای فرار از افراط‌ها به تفریط می‌رسد.

جلال فاطمی یکی از ماموران امنیتی است که پیش از این در چند فیلم و سریال بازی کرده است و بیشتر هم در نقش بیگانگان و جاسوس‌ها به ایفای نقش پرداخته است. او بازی‌های روان و عادی دارد و قرار نیست حرکاتی غیرمعمول از یک مامور ویژه به نمایش بگذارد.

بیشتر سریال‌های تلویزیون در چند وقت اخیر با یک چالش مهم مواجه بودند و آن نمایش صحنه‌هایی خشن و آزاردهنده در طول قصه است؛ «ترور خاموش» اگرچه موضوعات ملتهبی را دست مایه کار قرار داده اما تا اینجا این صحنه‌ها با ظرافت به تصویر کشیده شده استسعید راد نیز بازیگر شناخته شده سینمای ایران است که پیش از این در نقش رضاخان در سریال «در چشم باد» ظاهر شده بود و این تنها خاطره مخاطب از او در تلویزیون است.

راد که بیشتر با نقش‌های اکشن در سینمای ایران شناخته می‌شود اینجا نقش یک مامور کارکشته را دارد که در حوزه مسائل امنیتی آموزش می‌دهد و گاه در دیالوگ‌هایش به تاثیر مسائل روان‌شناختی اشاره می‌کند که گاهی برای مخاطب سریال خارجی «شکارچی ذهن» را تداعی می‌کند که البته فضایی کاملا متفاوت دارد. دیالوگ‌هایی که درباره پیگیری پرونده، موضوعات و اتفاقات بین ماموران رد و بدل می‌شود به گونه‌ای است که برای مخاطب باورپذیر و از کلیشه‌ها و شعارهای معمول به دور است. همچنین بازجویی ماموران که در سریال‌های این چنینی معمولا با رفتارهای نمایشی و خلاف واقع همراه است در این سریال کمتر دیده می‌شود.

ظرافت در پرداخت صحنه‌های خشن

بیشتر سریال‌های تلویزیون در چند وقت اخیر با یک چالش مهم مواجه بودند و آن نمایش صحنه‌هایی خشن و آزاردهنده در طول قصه است که به یکی دو بار هم منحصر نمی‌شد و گاهی مخاطب در هر قسمت مجبور بود شاهد صحنه‌های داد و فریاد یا قتل و خون و حتی صحنه‌هایی زجراورتر باشد که به عیان تصویر فرد مورد خشونت قرار گرفته را هم نمایش می‌داد.

سریال «ترور خاموش» اگرچه موضوعات ملتهبی را دست مایه کار قرار داده است اما در همین سه قسمتی که گذشته این صحنه‌ها با ظرافت به تصویر کشیده شده است.

به طور مثال در قسمت اول مخاطب خودکشی دو جوان کنکوری سریال را می‌بیند که خود را از بالای ساختمانی مرتفع پرتاب می‌کنند اما صحنه در همان پرش آن‌ها تمام می‌شود و قرار نیست به طور مثال روی صورت خونین آنها کات بخورد.

یکی از نقاط قوت «ترور خاموش» تدوین آن است که سریال را با کات‌های زیادی همراه کرده است و صحنه‌های زیادی را به موازی هم پیش می‌برد. سریال با این شیوه از تدوین هم ریتم تندتری به قصه بخشیده است و هم ساختار آن را از سطح سریال‌های معمول بالاتر برده است.

در چند ماه اخیر «ترور خاموش» بعد از «گاندو» دومین سریالی است که در حوزه مسائل امنیتی با جدیت وارد شده و پرونده‌ای واقعی را سوژه خود قرار داده است. از این حیث می‌توان امیدوار بود که تلویزیون به ضرورت و جدیت در ساخت سریال‌هایی که به موضوعات امنیتی و اطلاعاتی می‌پردازند پی برده و در ادامه می‌توانیم شاهد رفع نواقص و رسیدن به محصولات ایده‌آل‌تری نیز باشیم.

کد خبر 4719638 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: سریال ترور خاموش شبکه یک سیما مرتضی اصفهانی تئاتر ایران فیلم سینمایی ماه محرم سریال ایرانی فیلم کوتاه عاشورا جایزه سینمایی سازمان صداوسیما ماه محرم و صفر کارگردان تئاتر موسیقی ایرانی جشنواره سینمایی سینمای مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۶۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای معاون آموزش و پرورش درباره شیطنت مافیای کنکور

به گزارش خبرآنلاین ؛محمدمهدی کاظمی در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان خوزستان که امروز (۱۹ اردیبهشت‌ماه) در اهواز برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا و تبریک روز معلم اظهار کرد: نقش معلم به عنوان آینده‌ساز کشور و تربیت‌کننده نسل آینده بسیار مهم است. جایگاه معلم از سایر اشخاص بیشتر است زیرا آنچه معلم در ذهن و نسل کودکان و جوانان حکاکی می‌کند تا سال‌ها ماندگار خواهد ماند.

ایسنا در خبری نوشت: وی افزود: در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم و مهم‌ترین موضوع در این زمینه تربیت نیروی انسانی توانمند است که به دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد و باید جایگاه آن را ارتقا دهیم.

کاظمی بیان کرد: معلم اصلی‌ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت است و اگر معلم از آموزش و پرورش جدا شود، آموزش و پرورش هیچ جایگاهی ندارد. معلم از جنبه‌های مختلف از جمله نوع تعامل، برخورد، پوشش و رفتارش بر دانش‌آموز اثرگذار است و سال‌ها در ذهن دانش‌آموزان می‌ماند. معلم، هویت دانش‌آموز و نسل آینده را ایجاد می‌کند، بنابراین نقش تربیتی معلم در کنار نقش آموزش علوم تخصصی، بسیار مهم است و باید یکی از اولویت‌های ما توجه به نقش تربیتی معلم باشد.

وی عنوان کرد: اگر معتقدیم امروز یکی از نیازهای مهم کشور امیدآفرینی برای نسل نوجوان است قطعا این موضوع به دست معلمان رقم خواهد خورد. دانش‌آموزان باید به گونه‌ای برای آینده کشور تربیت شوند که نگاه ملی داشته باشند و این موضوع، نقش معلمان را پررنگ‌تر می کند تا در کنار آموزش به این نکته توجه کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین نیز به نقش پررنگ تربیت چندساحتی اشاره شده است و نگاه و تربیت معلمان ما هم باید چند ساحتی باشد. این سند، اولویت این دولت و آموزش و پرورش است، به گونه‌ای که به گفته رئیس جمهور، در وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین اولین اولویت دولت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در هفت یا هشت سال گذشته روزی در کشور داشتیم که با حضور مسئولان و وزرا سند تحول بنیادین را کنار گذاشتند و از سند ۲۰۳۰ رونمایی کردند یعنی اعتقادی به اجرای سند تحویل بنیادین نداشتند. امروز این سند به عنوان نقشه راه اساسی است و بعد از سال‌ها دغدغه، این نقشه تهیه و در شورای عالی انقلاب فرنگی تصویب شد.

کاظمی ادامه داد: قطعا اجرای این سند محقق نخواهد شد مگر اینکه آثار آن را در مدرسه ببینیم و مهم‌ترین عامل در این زمینه، مدیران مدارس هستند.

وی افزود: سند تحول بنیادین با بخش‌نامه و ابلاغیه محقق نخواهد شد و نگاه سلسله مراتبی به اجرای این سند یکی از آسیب‌های اجرای آن بوده است. تا وقتی عامل اصلی که مدیر مدرسه است به عنوان راهبر اصلی آموزش، در تعلیم و تربیت اعتقادی به این موضوع نداشته باشد و در این راستا تلاش نکند توفیقی نخواهیم داشت.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه می‌تواند نقش هر کدام از معلمان را در این جدول ماتریکسی در نقشه راه محقق کند و انتظار می‌رود مدیران مدارس، نقش و جایگاه خود در اجرای سند تحول بنیادین را مجدانه مدنظر قرار دهند. عامل اصلی در تحقق این موضوع با راهبری مدیران مدارس، معلمان هستند، بنابراین باید تمرکز ما بر کلاس‌های درس باشد.

وی بیان کرد: به دلیل مسائلی که وجود داشت برخی مدیران به مدیران اجرایی تبدیل شدند نه مدیران و راهبران آموزش، در حالی که باید توجه به ارتقای جایگاه آموزش و تربیتی باشد.

کاظمی گفت: خوزستان در شاخص‌های دسترسی آموزشی و پوشش تحصیلی وضعیت خوبی دارد و از میانگین کشوری بالاتر است اما در شاخص کیفیت آموزش، نیازمند توجه و برنامه‌ریزی بیشتر است، بنابراین باید همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا اهداف آموزش و پرورش محقق شود.

وی ادامه داد: ارتقای کیفیت آموزش باید یکی از اولویت‌های خوزستان باشد؛ اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم زمینه ارتقای کیفیت آموزش در خوزستان فراهم شود و شاخص‌ها افزایش یابند. این موضوع محقق نخواهد شد مگر به همت معلمان.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: هدف اجرای رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت است و در این راستا باید توانمندسازی معلمان و نقش آن‌ها در امر آموزش و تربیت جدی‌تر دنبال شود. امیدواریم با برنامه‌ریزی بتوانیم در شاخص‌های کیفیت آموزش رشد قابل توجهی داشته باشیم.

وی افزود: برگزاری آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها در آموزش و پرورش از جمله آزمون‌های شبه‌نهایی و سنجش از یادگیری دانش‌آموزان از این به بعد باید توسط معلمان رصد و توسط مدیران، راهبری شود و وضعیت با سایر مناطق و استان و ملی مقایسه شود. این ارزشیابی‌ها زمینه توانمندسازی معلمان را فراهم می‌کند تا معلم با شیوه سوالات استاندارد و رویکرد مدنظر ارتباط بیشتری برقرار کند.

کاظمی گفت: یکی از اولویت‌های این وزارت، ایجاد سوابق تحصیلی است و در کنار آن، سنجش ملی در پایان دوره ششم و نهم هم مدنظر است تا رصدی از وضعیت آموزش داشته باشیم زیرا در گذشته اطلاعات زیادی از وضعیت آموزش نداشتیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارها در وزارت آموزش و پرورش، نحوه جذب معلمان است. نمی‌شود معلم را با ارزیابی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای انتخاب کرد. در سال‌های گذشته به جز مسیر دانشگاه فرهنگیان، از طریق ماده ۲۸ نیز معلمان جذب می‌شدند اما از سال گذشته با تغییر رویکرد در شیوه جذب معلمان و ایجاد کانون‌های ارزیابی، تلاش کردیم معلمانی که توانمند، تخصصی و حرفه‌ای هستند را شناسایی و جذب کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بیش از ۷۲ هزار معلم از ماده ۲۸ جذب می‌شوند که از این تعداد، ۲۵ هزار معلم در دوره متوسطه و بخش دبیری و هنرآموزی جذب خواهند شد.

وی بیان کرد: ارزیابی‌ها باید با جدیت دنبال شوند و معلمی انتخاب شود که در کنار تخصص، مساله تربیت هم یکی از اولویت‌هایش باشد و به هویت، سند تحول بیادین و آرمان‌های انقلاب اسلامی باور داشته باشد.

کاظمی با اشاره به سابقه تحصیلی و امتحانات نهایی گفت: با مصوبه جدید سابقه تحصیلی، به مدرسه و کلاس درس برگشتیم و هویت و جایگاه معلم و برنامه درسی در کلاس درس پررنگ‌تر شد. متاسفانه مافیای کنکور برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف می‌کردند و سیستم آموزش به سمت یادگیری سطحی رفته بود و دانش‌آموزان به دنبال تکنیک حل تست‌های کنکور بودند اما اکنون تمرکز و توجه بر یادگیری دانش‌آموزان است.

وی افزود: امسال امتحانات نهایی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می‌شود و باید همت شود شیطنت‌های مافیای کنکور برای ضربه زدن به سوابق تحصیلی، خنثی شود. در برگزاری مطلوب و باکیفیت و امن آزمون‌های نهایی و تصحیح اوراق نیز باید مشارکت جدی شود زیرا این کار به ارتقای کیفیت آموزش کمک خواهد کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از نیازهای ضروری در کشور مساله مهارت‌آموزی است و باید نظام آموزشی به سمت مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی برود. یکی از راه‌های عبور از حافظه‌محوری، مهارت‌آموزی است و اگر به دنبال این هستیم که علم نافع را به دانش‌آموزان یاد بدهیم یکی از راه‌ها، مهارت‌آموزی است. راه حل مشکل بیکاری کشور و رشد اقتصادی و تولید نیز از این مسیر می‌گذرد.

وی بیان کرد: مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف باید به صورت خاص انجام شود و همه مسئولان باید پای کار مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش بیایند.

کاظمی گفت: در دو سال گذشته سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ۴ درصد ارتقا یافت و در این مدت ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی افزوده شد و باید کیفیت‌بخشی در این آموزش‌ها را مدنظر قرار دهیم. تجهیز هنرستان‌ها به عنوان یکی از اولویت‌ها مدنظر قرار گرفت و سال گذشته بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در این زمینه تخصیص یافت. در حالی که در طول هشت سال دولت قبل دو سوم این اعتبار هم تخصیص پیدا نکرد.

وی افزود: ایجاد هنرستان‌های جوار صنایع از اولویت‌های ما است که با همت همه مسئولان محقق خواهد شد. دستگاه‌های دیگر مانند بخش نظامی کشور ظرفیت‌هایی در این زمینه دارند که می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: با پیگیری، آیین‌نامه علمی مهارت‌آموزی در هیات دولت تصویب شد و نقش همه دستگاه‌ها در آن مشخص شده است. در دوره متوسطه نظری باید ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی انجام شود و برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول نیز باید ۱۰ درصد برنامه درسی، مهارت‌آموزی باشد.

وی افزود: در تابستان حرکت عظیم و جنبشی برای مهارت‌آموزی متوسطه اول و دوم نظری طراحی شده است و این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904370

دیگر خبرها

  • نقدی بر سریال افعی تهران ساخته سامان مقدم/ به جای سرکوب معلول باید علت‌ها واکاوی شوند
  • مافیای کنکور برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف می‌کرد
  • ادعای معاون آموزش و پرورش درباره شیطنت مافیای کنکور
  • (عکس) ماسک زدن ضرغامی سوژه شد
  • درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی مافیای پسماند در تهران
  • دانلود سریال افعی تهران قسمت ۱۰ دهم ( دانلود قسمت 10 افعی تهران ) حجم رایگان
  • دانلود سریال افعی تهران قسمت 10 با حجم رایگان
  • ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
  • بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک